Brumbál

S mými láskami jsme se v mnoha věcech shodli, vyjma jediné – zatímco oni preferovali devčata, já tvrdošíjně zbožňovala hochy. Jen jednou se překvapivě objevilo souznění i v této rovině a věřte, nedělalo to dobrotu, páč mi šíleně huntoval šminky.

I přes tuto zkušenost mám k homosexuálům kladný vztah, ba co víc, přiznávám, mou nejlepší přítelkyní byl dlouhá léta kluk (a kdyby ještě byl, byl by jí dál). Zkrátka podobný nestandard mi žádný problém nedělá a jsem přesvědčená, že kdyby se v otázkách citů a sexu všichni řídili jednoduchou rovnicí : „Vše, co vyhovuje všem zúčastněným, je v pohodě a fajn,“ bylo by na světě mnohem klidněji a lépe.

Navzdory tomu, když J.K.R. po dopsání Harryho Pottera oznámila zaměření Brumbálovy sexuální orientace, nepotěšilo mě to tak, jak by se na základě výše uvedeného dalo čekat. Zamrzelo mě, že nešla „s pravdou“ ven už dávno. Proč ? Nedostatek odvahy ? Bála se snad, že počet příznivců knížek Harryho Pottera klesne o všechny homofobiky a náboženské fanatiky ? Tak proč potom to přiznání ex post ? Budí to ve mně pocit reklamního tahu a rozpaky.

Mezi mnoha dalšími jsem četla také zdůvodnění, že prý není vhodné něco takového v knížce pro děti. Ale ruku na srdce, je Harry Potter snad s výjimkou prvních dílů dětskou knížkou ? A i kdyby, tak dítě není žádný asexuální tvor a vsadím boty, že díky menšímu množství předsudků na rozdíl od mnoha dospělých je schopné mnohem snáz pochopit, že kluk může mít rád kluka nebo holka holku.

Proč se o tom zmiňuju, když už je to téma dávno out ? Hm, popravdě váhám, jak pojmout Brumbála ve vyprávění HP pod svíčkou a nejen jeho, nejsem si jistá heterosexualitou ještě zhruba dvou dalších postav*. A protože vyprávění vzniká právě pro vás, logicky mě zajímá – jak to vidíte vy ?

 


 

* Anžto už malinko znám myšlenkové pochody některých z vás, říkám rovnou – není mezi nimi Dudley. Ačkoli, připouštím, byla by to docela psina :c)



10 x komentář to “Čtyřprocentní Brumbál ?”


  1. dadaNo Gravatar — Duben 9, 2008 @ 11:43

    U brumbala mi to pride docela divne- ale mozno je to len kvoli jeho veku. No nemam s tym problem. Uz sa tesim, ako si s tym poradis :-)

  2. StinovlasNo Gravatar — Duben 9, 2008 @ 13:40

    me to k nemu taky moc nesedi, ale jinak mi to moc nevadi, nemam nic proti jinym sexualnim orientacim - samozrejme jen do te doby, nez budu cilem :X nastesti u me neco takovyho snad nehrozi, vzhledem k zjevu :)

    begin OT
    s tim, ze deti do urcite dokazou pochopit mnohem jednodusejc, naprosto souhlasim. nelibi se mi, ze detem je k takove problematice v detstvi “vstup zakazan”, uz jen proto, ze kdyby se to dozvedely jako male, rozhodne by z toho nemely v dobe dospivani takovy strach a pri dukladnem vysvetleni vsech okolnosti verim tomu, ze by nehrozily ani predcasne pokusy :)
    end OT.

  3. vixinaNo Gravatar — Duben 10, 2008 @ 19:25

    ze by odradila homofobikov? ok, povedzme. ze by odradila nabozenskych fanatikov? ved taki by to ani do ruk nechytili. raz som zavitala na jednu stranku, kde bol clanok plne venovany (mojimi vlastnymi slovami to teraz nazvem) ,,nedobremu vplyvu HP”. tam sa clovek docital veru zaujimave nabozenske postoje voci HP. podla mna to skor JKR nepovazovala za potrebne velice rozoberat orientacie - ved clovek moze byt super, i ked je inak orientovany (chapem , ak sa proste niekomu paci druha osoba s rovnakym pohlavim, vidim za tym okrem i. logicke dovody); rovnako ako to funguje pri Dumbledoreovi. ja by som za tym nevidela len bezduchy reklamny tah, ako skor vyssie spominane veci. Toť odo mňa vše, saludos :)

  4. MagnasNo Gravatar — Duben 10, 2008 @ 20:42

    No to jste mi moc neporadili :c)) Priznavam, me to k Brundovi take nesedi. Sice splnuje podminky dane starym vtipem (Jak se rika kultivovanemu, elegantnimu, citlivemu muzi ? Homosexual.), ale nemuzu si pomoct, k nemu mi to nepasuje. Myslim, ze muz jeho kvalit by se s necim takovym netajil. Navic v pomerne svobodomyslne Britanii, kde podobne odchylky od vetsiny akceptuje i kralovna…

    2 Dada : Pro mladsi byva v mnoha pripadech znepokujici predstava starsiho člověka v sexualni roli (z meho pohledu dodavam – navíc když ma vousy jako ZZ Top), presto si myslim, ze to tady neni otazkou veku, ale tim, ze citlive vnimas text. Ja osobne, nebyt sedmeho dilu, vsadim na hetero Brumbala poslední svrcek.

    2 Stinovlas : ad cil) aby ses nedivil :c)) ad OT) moje rec

    2 Vixina : Mas pravdu, tema udajny „spatny vliv HP“ by si dokonce zaslouzilo vlastní debatu. Stredovek neskončil, stredovek trva, a když se clovek dozvídá, ze nekde pali knizky Harryho Pottera jak za dob Tondy Koniasu, nevericne krouti hlavou. Ze prihodi do plamenu pokrytecky American, prosim, ze prilozi k taboraku bigotne katolicky Polak, budiz, ale u některých kultur to opravdu prekvapilo.
    Souhlasim s tebou, Vixino, v podstate ve vsem, vcetne toho, ze neni-li to nutne pro dej, neni treba urcite veci zminovat, o to vic se ale ptam : Proc potom ? JKR mam rada a ma muj nezmerny obdiv za to, pod jakym neuveritelnym tlakem dokazala psat, ale… snad prave proto nechapu.

  5. SsethNo Gravatar — Duben 10, 2008 @ 20:50

    čítal som pár správ o tom, že chystá pokračovanie HP, nebude to priamo o HP alo o “Brumbalovi” a inych postavach ktore mali okrajove a pri tom dôležité úlohy. Tak ma napadá otázka či to nebol už vyššie spomýnaný marketingový trik. Alebo len chcela JKR odbyt dakeho otravneho novinara ktorý sa vypitoval na zbytočé detaily. Inak proti homo spoluobčanom nič nemám, ale aj tak sa stotožňujem s nazorom ktory je tiež vyššie uvedeny. A to, že mi nevadia pokiaľ nejdu po mne. Ži a nechaj žiť. Aloha

  6. MozkomorNo Gravatar — Duben 11, 2008 @ 8:38

    Když se nad tím tak trochu zamyslíš, tak to zas není tak nepostřehnutelné - jak se Brumla upnul na Harryho, to o něčem tak trochu vypovídá… Buď jsou příbuzní, nebo si ho oblíbil jinak… Ale co Stejně nechápu, proč někdo řeší sexuální orientaci literární postavy, pokud si zrovna nemá v příběhu najít nějakého partnera a už vůbec ne po tom, co ta postava v příběhu zemře…
    A mimochodem, ty další dvě postavy - mě napadli Crabbe a Goyle, ale to potom bude potřeba najít ještě někoho, protože jeden z nich je mrtvý…

  7. MagnasNo Gravatar — Duben 11, 2008 @ 10:02

    2 Mozkomor : Hm, ti nevim. Mam spis pocit, ze se Brunda upnul na Harryho jako k nadeji na likvidaci Voldemorta, take z jisteho pocitu odpovednosti a v neposledni rade meli leccos spolecneho, prinejmensim oba vycnivali z davu, na jejich bedrech lezela tiha boje s Voldym a svym zpusobem byli oba dost osameli. Samozrejme - muzes mit pravdu.

    Myslim, ze asi nejpochopitelnejsi (pro me) vysvetleni nasel Sseth. Jestli J.K.R. chysta nejake pokracovani o Brumbalovi a spol. a hodla tam tuto problematiku resit, pak bych tu zminku po dopsani chapala. V jakemkoli jinem pripade by mi prisla jako marketingove ucelova a to (by) me na J.K.R. trochu mrzelo.

    2 all : Diky vam vsem, ze se na vec divate tak liberalne, a ted nemyslim jen na sexualni orientaci jako takovou, ale hlavne to, ze mi nebudete zazlivat, pokud to pojmu po svem a v pripade Brumbala pravdepodobne heterosexualne.

  8. HankaNo Gravatar — Duben 12, 2008 @ 8:08

    2 Magnas – vřele souhlasím, že středověk neskončil. Oni už to velmi krásně podali Jan Werich s Miroslavem Horníčkem ve Velké předscéně ze hry Balada z hadrů. Dovolím si je zde ocitovat, protože mi nedá, abych se o ten brilantní rozbor nepodělila s těmi, kteří to možná třeba ještě neznají:
    ———————————————————–
    W.: Co to je středověk ?
    H.: Co to je. Samo jméno praví, že to je střed věku mezi staro a novověkem.
    W.: No, střed věku. Já sám … tedy … nemám technologického vzdělání … ještě oběť humanistické blbosti … ale prostě i tak … filozofickou cestou bych se mohl dopracovat k definici středu … laicky ovšem … a řekl bych, že střed je bod, který je od obou konců stejně vzdálen. .. Za předpokladu, že ty konce jsou kon-stant-ní neboli neměn-n-né. Ovšem u našeho věku se to nedá říct. Náš věk nemá oba konce konstantní. Jenom začátek. A to jenom proto, že nevíme, kdy to vlastně začalo. Kdežto ten novověk - tam ten konec se neustále mění. Na každou vteřinu navazuje nová vteřina, nová minuta, nová hodina, nový den, nový týden, nový měsíc, nový rok, …
    H.:Ano, ano …
    W.:… nové desetiletí, století, nové tisíciletí, stotisíciletí, to letí, to letí ! Takže ten středověk, aby se udržoval pořád ve středu ten taky musí postupovat dopředu. Rozumíte. … Středověk si vymysleli lidé žijící v novověku aby si odreagovali svůj minderwertigkeit komplex. Aby jaksi … se jim dostalo … poct a uznání, které třeba … by se jim dostalo až po smrti a oni nechtěj čekat, nuže teda zesměšňují způsob myšlení a práce svých prapraotců a pradědů a nazývají to středověkem. A zapomínají, že touto metodou konce jejich prapraděti a pravnuci se jednou budou dívat zpátky v jejich novověku na jejich středověk - náš novověk - a budou říkat: no no no no. … Všimněte si, jak jsem tolerantní …
    ———————————————————-

    A řekla bych, že už to nikdo líp ani vyjádřit nemůže. Středověké myšlení bude přetrvávat, dokud budou lidé trpět komplexy méněcennosti. Jen si můžeme přát, aby jich alespoň ubývalo.

    Hanka

  9. MagnasNo Gravatar — Duben 12, 2008 @ 10:18

    Haniiiiiiiii ! Juchuuuuuuuuuuu ! Wow ! Ja mam radost ! Uz jsem se bala, ze se neukazes. Koukam, kdo sem pisnul tak nadherny post a uz se zubim od ucha k uchu.
    Kyticka pro Hanku

  10. HankaNo Gravatar — Duben 12, 2008 @ 14:28

    2M: Já jsem tu náhodou docela často, jen tak moc nemám čas psát komentáře… měla jsem toho po Novém roce docela dost na hřbetě, jak doma, tak v práci, a jaksi nezbýval čas… Ale na čtení, na to si čas udělám vždycky, asi jsem tak geneticky vybavená. Takže hezky piš dál, je to moooc prima!
    A díky, že mě tak mile vítáš!



Zde můžete přidat svůj komentář


Jméno




:D :-) :( :o 8O :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: